کار با ابیورد
بهتر است قبل از شروع کار با ابیورد با تایپ موارد استثنا آشنا شویم. البته این توضیحات عمومی است و ربطی به ابیورد ندارد:
- در نگارش جملات فارسی برای جدا کردن جملات مرکب از ویگول استفاده میکنیم، ویرگول را با Shift+7 تایپ کنید. وقتی جمله بعدی توضیحی در مورد جمله اول است معمولا از نقطهویرگول استفاده میکنیم که آن را با '+Shift (یا ") تایپ میکنیم.
- رایج است کلمات مرکب، پیشوندها و پسوندها را با فاصله کمتر از هم نوشته شوند. برای این کار از نیمفاصله استفاده کنیم. نیمفاصله را با Shift+Space تایپ میکنیم.
- گاها برای زیبایی یا تاکید بیشتر کلمات را کشیده مینویسیم. اگر میخواهید حروفی مثل سین را بکشید کافیست از -+Shift (یا ـ) استفاده کنید. مثلا ســــــــین. البته افراط در استفاده از حروف کشیده توصیه نمیشود. مثلا اساتید خطاط در هر مصراع تنها یک واژه را کشیده مینویسند. راه دیگر برای تاکید روی یک واژه ایرانیک (ایتالیک) نوشتن آن است. برای تاکید میتوان کلمات را تیره همنوشت ولی این روش خواندن متن را مشکل و چشم را خسته میکند. بنابراین فقط در متنونی مثل اعلامیهها یا صفحه آغازین متن که فاصله خطوط زیاد است برای تاکید متن را تیره بنویسید.
برنامه ابیورد را از منوی زیر پیدا و اجرا کنید:
Start ➙ Application ➙ Office ➙ Abiword

رابط کاربری ابیورد خیلی شبیه آفیس است. کارکردهای نوار ابزار نیز جز ایکون آنها بسیار شبیه آفیس است. کافیست یکبار روی آیکونها توقف کنید تا توضیحات (Hintها) ظاهر شود. بنابراین خیلی از این توضیحات برای شما تکراری خواهد بود. مثلا میتوانید کلید Ctrl را نگهدارید و غربیلک موشواره (ماوس) را بچرخوانید تا محتوی پنجره را مقیاس کنید که بهتر دیده شود. با این وجود ممکن است ادامه این پست برای شما جالب باشد ...



